Zorgzame gemeente | Begroting | |
---|---|---|
Bedragen x €1.000 | 2024 | 2025 |
Exploitatie | ||
Lasten | -136.871 | -135.384 |
Baten | 42.032 | 37.950 |
Resultaat voor bestemming | -94.839 | -97.435 |
Reserves | ||
Lasten | -4.532 | |
Baten | 6.203 | 760 |
Totaal mutaties reserves | 1.670 | 760 |
Saldo van baten en lasten | -93.169 | -96.675 |
Ontwikkeling begroting per stand | Begroting |
---|---|
Bedragen x €1.000 | 2024 |
Primitieve begroting | -90.694 |
Eerste tussenrapportage 2024 | -91 |
Tweede tussenrapportage 2024 | -2.337 |
Decembernota 2024 | -47 |
Saldo van baten en lasten | -93.169 |
Mutaties decembernota | Begroting | |
---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | 2024 | 2025 |
Exploitatie | ||
Administratieve wijzigingen | ||
Technische financiële ontwikkelingen | -1.323 | |
Autonome ontwikkelingen | 2.481 | |
Oekraine 2024 | 450 | |
Er zijn geen onvoorziene uitgaven geweest. Hierdoor ontstaat er een voordeel van 450.000 euro. | ||
Re-integratiekosten participatiewet 2024 | -269 | |
Voor de decembernota is opnieuw de re-integratiekosten participatiewet tegen het licht gehouden. Met name bij de verstrekking is een toename te zien in 2024 t.o.v. wat er begroot is. Dat zit met name in de jobcoaching en begeleiding binnen de participatie. | ||
Bijstelling armoedebeleid | 712 | |
Er is een daling in de aanvragen bijzondere bijstand om bewindvoeringskosten. Dit komt door de coaching uit bewindvoering naar budgetbeheer. Het gevolg hiervan is dat we meer zelfredzame inwoners hebben. | ||
Aframing budget controle kinderdagverblijven | 62 | |
Het aanwezige budget wordt afgeraamd daar de kosten voor de jaarlijkse controles per saldo lager liggen. | ||
Actualisatie BUIG budget 2024 | 1.526 | |
Onder de bijstelling Participatiewet vallen onder andere de bijstandsuitkeringen, de loonkostensubisdie en de egalisatiereserve BUIG. Begin oktober hebben wij de definitieve opgave van het Rijk gehad over de bijstandsuitkeringen. Hier komt uit dat wij voor 2024 een hoger budget zullen ontvangen, van € 2,7 miljoen. De voornaamste reden voor de verhoging is de verhoging van het minimumloon. De stijging van het minimumloon zien we ook terug aan de lastenzijde. Het gaat hier om een stijging van ongeveer € 1,2 miljoen. | ||
Budgetoverhevelingen | 280 | -280 |
HAR middelen | 180 | -180 |
Vanuit de HAR (hotel- en accomodatieregeling) worden statushouders in afwachting van definitieve huisvesting tijdelijk opgevangen in een hotel. De gemeente ontvangt hiervoor een vergoeding vanuit het Rijk voor het betalen van hotel- en begeleidingskosten voor de duur van zes maanden. In de praktijk maken veel statushouders maar enkele maanden gebruik van het hotel waardoor er een positief saldo overblijft. In 2024 is van dit positieve saldo gestart met de pilot hervestigers. Dit project is noodzakelijk om niet verder achter te lopen op onze wettelijke taak. We staan hiervoor momenteel onder Provinciaal toezicht. | ||
Restant budget brede aanpak dak- en thuislozen | 100 | -100 |
We hebben een versterkingsplan dak- en thuisloosheid voor de regio Kop van Noord-Holland. Hier hebben we een in het verleden een budget voor ontvangen van € 705.000. Het plan is nog niet volledig uitgevoerd. De uitvoering gaat verder in 2025, het budget wordt daarom ook overgeheveld naar 2025. | ||
Totaal exploitatie | 1.438 | -280 |
Reserves | ||
Technische financiële ontwikkelingen | 320 | |
Autonome ontwikkelingen | -1.526 | |
Actualisatie BUIG budget 2024 | -1.526 | |
Budgetoverhevelingen | -280 | 280 |
HAR middelen | -180 | 180 |
Restant budget brede aanpak dak- en thuislozen | -100 | 100 |
Totaal reserves | -1.486 | 280 |
Saldo van baten en lasten | -47 |