Financiële ontwikkelingen per programma

Zorgzame gemeente

Zorgzame gemeente

Begroting

Bedragen x €1.000

2024

2025

Exploitatie

Lasten

-136.871

-135.384

Baten

42.032

37.950

Resultaat voor bestemming

-94.839

-97.435

Reserves

Lasten

-4.532

Baten

6.203

760

Totaal mutaties reserves

1.670

760

Saldo van baten en lasten

-93.169

-96.675

Ontwikkeling begroting per stand

Begroting

Bedragen x €1.000

2024

Primitieve begroting

-90.694

Eerste tussenrapportage 2024

-91

Tweede tussenrapportage 2024

-2.337

Decembernota 2024

-47

Saldo van baten en lasten

-93.169

Mutaties decembernota

Begroting

Bedragen x € 1.000

2024

2025

Exploitatie

Administratieve wijzigingen

Technische financiële ontwikkelingen

-1.323

Autonome ontwikkelingen

2.481

Oekraine 2024

450

Er zijn geen onvoorziene uitgaven geweest. Hierdoor ontstaat er een voordeel van 450.000 euro.

Re-integratiekosten participatiewet 2024

-269

Voor de decembernota is opnieuw de re-integratiekosten participatiewet tegen het licht gehouden. Met name bij de verstrekking is een toename te zien in 2024 t.o.v. wat er begroot is. Dat zit met name in de jobcoaching en begeleiding binnen de participatie.

Bijstelling armoedebeleid

712

Er is een daling in de aanvragen bijzondere bijstand om bewindvoeringskosten. Dit komt door de coaching uit bewindvoering naar budgetbeheer. Het gevolg hiervan is dat we meer zelfredzame inwoners hebben.
Daarnaast is het gebruik van de collectieve verzekering van Univé afgenomen. Dit heeft een structureel effect, die al deels is verwerkt in de begroting 2025.

Aframing budget controle kinderdagverblijven

62

Het aanwezige budget wordt afgeraamd daar de kosten voor de jaarlijkse controles per saldo lager liggen.

Actualisatie BUIG budget 2024

1.526

Onder de bijstelling Participatiewet vallen onder andere de bijstandsuitkeringen, de loonkostensubisdie en de egalisatiereserve BUIG. Begin oktober hebben wij de definitieve opgave van het Rijk gehad over de bijstandsuitkeringen. Hier komt uit dat wij voor 2024 een hoger budget zullen ontvangen, van € 2,7 miljoen. De voornaamste reden voor de verhoging is de verhoging van het minimumloon. De stijging van het minimumloon zien we ook terug aan de lastenzijde. Het gaat hier om een stijging van ongeveer € 1,2 miljoen.

Budgetoverhevelingen

280

-280

HAR middelen

180

-180

Vanuit de HAR (hotel- en accomodatieregeling) worden statushouders in afwachting van definitieve huisvesting tijdelijk opgevangen in een hotel. De gemeente ontvangt hiervoor een vergoeding vanuit het Rijk voor het betalen van hotel- en begeleidingskosten voor de duur van zes maanden. In de praktijk maken veel statushouders maar enkele maanden gebruik van het hotel waardoor er een positief saldo overblijft. In 2024 is van dit positieve saldo gestart met de pilot hervestigers. Dit project is noodzakelijk om niet verder achter te lopen op onze wettelijke taak. We staan hiervoor momenteel onder Provinciaal toezicht.
Het positieve saldo wat is opgebouwd in 2024 willen we in 2025 inzetten voor het vervolg van het project hervestigers en personele ondersteuning voor woonoplossingen.

Restant budget brede aanpak dak- en thuislozen

100

-100

We hebben een versterkingsplan dak- en thuisloosheid voor de regio Kop van Noord-Holland. Hier hebben we een in het verleden een budget voor ontvangen van € 705.000. Het plan is nog niet volledig uitgevoerd. De uitvoering gaat verder in 2025, het budget wordt daarom ook overgeheveld naar 2025.

Totaal exploitatie

1.438

-280

Reserves

Technische financiële ontwikkelingen

320

Autonome ontwikkelingen

-1.526

Actualisatie BUIG budget 2024

-1.526

Budgetoverhevelingen

-280

280

HAR middelen

-180

180

Restant budget brede aanpak dak- en thuislozen

-100

100

Totaal reserves

-1.486

280

Saldo van baten en lasten

-47

Bedragen x € 1.000
Lasten € 136.871
Baten € -42.032
Saldo € 94.839
Deze pagina is gebouwd op 12/17/2024 09:15:51 met de export van 12/17/2024 09:10:43